Безкоштовно з усіх стаціонарних і мобільних телефонів в Україні
Фулфілмент для початківців

Фулфілмент – що це означає, як працює в україні та як розібратися?

Будь-якому інтернет-магазину, що лише розпочинає свою роботу було б набагато легше розширити свій бізнес та збільшити продажі, використовуючи фулфілмент. Але навіть не всі найдосвідченіші комерсанти, що вже багато років торгують в інтернеті, знають про цю логістичну послугу та й про цей термін в принципі.

ЩО ТАКЕ ФУЛФІЛМЕНТ?

Це нове слово в логістиці України, якому немає аналогів як в українській, так і російській мовах. Однак у світовій практиці електронної комерції фулфілмент, як логістична послуга працює вже понад двох десятків років, допомагаючи розвивати торгівлю та збільшувати продажі дрібних магазинів, а також великих віртуальних торгових майданчиків.

Дослівний переклад англійського «Fulfillment» — це повне виконання. Застосувавши цей «сухий» термін стосовно логістики та електронної комерції, вже стає зрозуміло, що послуги фулфілмента — це певний аутсорс сторонніх компаній, які беруть на себе всі логістичні операції, причому в повному обсязі.

  • Зберігання на складі.
  • Обробка та комплектація замовлень.
  • Упакування та доставка.
  • Отримання оплати.
  • Обробка повернення.
  • Кол-центр.

Фулфілмент звільняє продавця від комплектації, упакування та доставки замовлень. Інтернет-магазин має змогу концентрувати свої сили на розкручуванні бренду або самого себе, на поліпшенні якості обслуговування та розширення асортименту. Саме тому вважається, що інтернет-магазину легше стати на ноги, скориставшись фулфілментом.

ЦІЛЬОВА АУДИТОРІЯ

  • Інтернет-магазини будь-якої спеціалізації. Виняток: ліки, продукти, які швидко псуються або фасовані по грамах, деякі ювелірні вироби та інші товари, що вимагають особливих умов зберігання та реалізації.
  • Виробники та гуртові постачальники, які працюють в офлайн режимі та реалізують свою продукцію через мережу роздрібних інтернет-магазинів та реальних ритейлерів.
  • Великі експортери та імпортери, які бажають прискорити, спростити й здешевити логістику.

ФУЛФІЛМЕНТ ДЛЯ ВИРОБНИКІВ ТА ГУРТОВИХ ПОСТАЧАЛЬНИКІВ

Особливість цієї нової логістичної послуги полягає в комплексному охопленні всієї товарної логістики. Для виробників та гуртових постачальників — це альтернатива власного складу готової продукції або гуртової бази, звідки порціями відвантажується товар роздрібним продавцям. У цій схемі виграють всі.

  • Постачальник (виробник) звільняється від необхідності утримувати склад, складську техніку та персонал. Йому не потрібно вести облік великої кількості відвантажень та вирішувати масу логістичних завдань.
  • Ритейлер (інтернет-магазин) впевнений у наявності товарів на складі та в оперативності доставки. Продавець економить на власному складі та транспортуванні товару. Він звільнений від контакту з покупцем щодо питань стосовно доставки та повернення, концентруючи всі свої сили на маркетингу та просуванні товару.

Запорука економічного зростання — поділ праці та розвиток кожної ланки у своїй сфері. Фулфілмент — наочна демонстрація цього фундаментального закону економіки.

Виробник концентрується на виробництві та поліпшенні якості продукції, продавець удосконалює маркетингову стратегію, а фулфілмент-центр доводить до досконалості мистецтво логістики.

Висока швидкість обробки замовлень — це не тільки радість покупців та збільшення продажів. Це й величезна економія на логістичних витратах, що не можуть собі дозволити звичайні постачальники або інтернет-ритейлери, які працюють з власного складу.

Одна американська фулфілмент-компанія витратила сотні тисяч доларів на IT-послуги для модернізації свого ПЗ тільки для того, щоб швидкість обробки одного замовлення збільшилася всього на пів секунди. Загальний час обробки добового потоку скоротився на кілька годин. Це окупилося з лишком у перший же рік роботи на новому ПЗ. Для інтернет-магазинів — це прискорення доставки, задоволені покупці та збільшення продажів.

ФУЛФІЛМЕНТ В УКРАЇНІ

У нашій країні такі логістичні послуги не настільки розвинені, як в Америці чи Європі. В Україні всього кілька транспортних компаній, які надають на українському ринку комплексну послугу фулфілмент + склад: «Нова Пошта», «Zammler», «Denka Logistics» і «Raben». Їхні клієнти — найбільші інтернет-майданчики, такі як «ROZETKA», «АЛЛО» та ін. У конкуренції з великими логістичними центрами на українському ринку фулфілмента працюють й дрібніші компанії, такі як «Майбокс Логистикс», «Чердак Фулфілмент» та багато інших.

Дрібні посередницькі фулфілмент-центри, які працюють без складу, беруть на себе всю логістику та взаємодію з клієнтами інтернет-магазинів.

  • Доставка товару від гуртовика, минаючи роздрібний інтернет-магазин, який прийняв замовлення.
  • Комплектація, упакування та маркування замовлення.
  • Заповнення гарантійних талонів.
  • Виписка накладних та товарних чеків.
  • Отримання оплати від покупця.
  • Організація повернення товару та грошей при відмові від покупки.
  • Консультації через кол-центри.

Фулфілмент передбачає не тільки логістику, але й взаємодію з покупцем. Це фінансові взаємовідносини та грамотне консультування телефоном. Кол-центр консультує не тільки стосовно доставки та оплати замовлення, але й за технічними характеристиками замовленого товару.

ЯК ПРАЦЮЮТЬ ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИНИ В УКРАЇНІ?

Через слабкий розвиток у нашій країні фулфілмента більшість дрібних інтернет-магазинів та торгових майданчиків середнього масштабу досі працюють за одною з класичних схем.

  • Дропшипінг — пряме постачання від гуртовика або виробника до кінцевого покупця, минаючи роздрібного продавця, який прийняв та оформив замовлення.
  • Крос-докінг — відправка замовлення покупцеві зі складу роздрібного продавця, який може тримати у себе складський запас або отримувати товар від гуртовика в міру надходження замовлень.

Такі схеми є ефективними до певного моменту, поки інтернет-магазин в силах самостійно обробляти замовлення:

  • зберігати у себе товар та упаковувати його;
  • доставляти замовлення своїми або сторонніми кур’єрами;
  • вести облік у примітивних програмах аж до таблиць Excel.

Але продажі або виходять на плато, або зовсім починають скочуватися вниз, досягнувши свого піку. Це означає, що інтернет-продавець вичерпав свої логістичні ресурси та не здатний обробляти більшу кількість замовлень.

Зниження кількості продажів в цій ситуації — не рідкість. Невдоволення клієнтів повільністю, неповороткістю, плутаниною в замовленнях та відмовою через виявлену відсутність товару — вірний шлях до втрати частини ринку. Врятувати такий інтернет-магазин зможе фулфілмент, а саме передача всієї логістики в аутсорс сторонніх служб.

КОЛИ ВИГІДНО СКОРИСТАТИСЯ ФУЛФІЛМЕНТОМ?

Кожен інтернет-магазин проходить певні етапи розвитку в залежності від обсягів продажів. Стосовно логістики обсяг торгівлі краще зобразити не в грошах, а в добовій кількості замовлень.

Існує проста схема для визначення рентабельності сторонньої логістики.

Кількість замовлень в деньПотреба у фулфілменті
менш як 50нерентабельно
від 100вигідно
більш як 100обов’язково

У таблиці спеціально стоять формулювання «нерентабельно» та «вигідно», адже фулфілмент — це не тільки звільнення людських ресурсів інтернет-магазину, а й чимала економія при великому потоці замовлень.

Працюючи на початковому етапі розвитку схем з крос-докінгу або дропшиппінгу , інтернет-магазин — це склад, він же офіс, він же шоу-рум. На етапі понад сто замовлень в день доведеться орендувати складські приміщення, наймати персонал та купувати спеціальне програмне забезпечення, без якого ви просто не зможете вчасно відвантажувати товар, загрузнете в плутанині та повному хаосі.

Віддати логістику на аутсорс — значить поділитися часткою заробітку, а це завжди болісно для будь-якого комерсанта. Звідси невпевненість в ефективності фулфілмента та небажання працювати за такою схемою. Але більшість інтернет-магазинів при оцінці рентабельності сторонньої логістики забувають врахувати масу чинників, що віднімають у них значні ресурси. Це великі витрати, які лягають важким баластом в сезон затишшя або коли інтернет-торгівля сезонна (передноворічна, річна і т.п.).

Окрім прямих витрат на оренду складу та зарплату персоналу, є ще безліч непрямих витрат.

  • Обслуговування та апгрейд ПЗ (робота програмістів, придбання оновлень і т.п.).
  • Амортизація складського та комп’ютерного обладнання.
  • Вартість зберігання та всіх повернень товарів.
  • Витрати на пакувальні та інші витратні матеріали.
  • Робота з персоналом (плинність кадрів, відсутність необхідної кількості працівників складу в пікові навантаження та ін.).
  • Комісія за касове обслуговування.

Останній пункт в цьому списку теж відноситься до фулфілмента. Стороння логістична компанія бере на себе зобов’язання не тільки з питань доставки та зберігання замовлень, але й стосовно отримання від покупця оплати та повернення йому грошей вразі відмові від товару.

Фулфілмент економить кожну копійку, яка в річному обороті замовлень перетворюється в сотні тисяч. Навіть порівняно невелика банківська комісія в пару гривень за кожне замовлення на весь обсяг товарообігу обернеться для інтернет-магазину величезною сумою, яку можна пустити в оборот або на розвиток бізнесу.

ОПЛАТА ПОСЛУГ

Ціни на послуги фулфілмента зазвичай сформовані відповідно до одного з трьох методів.

  • Щомісячний абонемент. В рамках обраного пакета послуг клієнт оплачує фіксований тариф. Кількість оброблюваних замовлень та складських місць не перевищує передбаченого тарифним планом обсягу.
  • Фіксована плата за кожне замовлення. Такий пакет містить обраний перелік послуг (комплектація, упакування, оформлення паперів, прийом оплати й т.п.). Тариф не залежить від фізичного обсягу замовлення та від його вартості.
  • Відсоток від продажів. При такій тарифікації фулфілмент-центр залишає собі обумовлену частку від усіх оплат отриманих від покупців за доставлений товар. Можливі й інші схеми пайової участі в бізнесі. 

ВИБІР ФУЛФІЛМЕНТ-ЦЕНТРУ

Тарифи та пакети послуг — головні критерії. Ми привели практично всі статті витрат, які скорочуються або зовсім усуваються при передачі логістики інтернет-магазинами та великими гуртовими постачальниками на аутсорс. Оберіть найбільш відповідний для вас набір послуг та порівняйте всі свої витрати з цінами фулфілмент-центру в залежності від обсягів своїх продажів.

Другий важливий критерій — розташування головного складу. Фулфілмент — це висока швидкість доставки. Логістичний центр повинен бути в зручному місці, аби доставка не займала більше як добу, а краще день в день. В Україні для цього найбільше підходить Київ, як столиця та сплетіння всіх транспортних артерій. Але не менш привабливий й центр країни. Все більше фулфілмент-центрів відкриваються в Дніпрі та в інших великих містах центральних регіонів.

ПЛЮСИ ТА МІНУСИ ФУЛФІЛМЕНТА

В кінці статті підсумуємо всі переваги та недоліки фулфілмента, порівняємо його з класичною, але морально застарілою логістичною схемою, заснованою на наявності власних складів.

ПеревагиНедоліки
Економія на накладних витратах (оренда складу, зарплата персоналу, обладнання, програмне забезпечення та ін.)
Спрощення та прискорення обробки замовлень зі збільшенням обсягів продажів.
Складський запас товару — достатній та постійний.
Миттєве відвантаження прямо зі складу.
Кол-центр — консультації покупців щодо доставки та характеристик товару.
Приймання оплати та повернення грошей — економія на банківській комісії.
Немає вільного доступу. Власник інтернет-магазину не може контролювати товар на складі в будь-який зручний для нього час.
Помилки в замовленнях через незнання персоналом складу специфіки товару.
Документообіг — накладні та інші первинні документи видають не щодня.
Гарантований платіж навіть при мінімальній кількості товарів на складі (при фіксованому тарифі).

ФУЛФІЛМЕНТ АБО ВЛАСНИЙ СКЛАД

ФулфілментСвій склад
Оплата тільки за місце, яке зайняте Вашим товаром.Робота без вихідних та свят.Автоматизація процесів комплектації замовлень та складського обліку.Однаковий темп роботи незалежно від сезонних піків.Вільний час для розвитку бізнесу та збільшення продажів.Оплата оренди навіть порожнього складу під час сезонного спаду.Підбір, навчання та контроль персоналу. Зарплата, лікарняні, відпускні та мотивація.Нестачі, пересортування та помилки в комплектації замовлень через погано організований облік.Збільшення термінів доставки в сезонний пік через недостатність ресурсів та персоналу.Магазин не розвивається, не шукає нові ідеї та ніші, веде слабкий маркетинг через велику сконцентрованість на логістиці.

Фулфілмент — це не просто зручний зв’язок між виробником, продавцем та покупцем. Це торгова логістика нового покоління. Ті, хто «не сяде в цей поїзд, який стрімко набирає швидкість», просто залишаться за бортом ринку. Фулфілмент — це величезні перспективи для внутрішньої торгівлі та легкий спосіб вийти на світовий рівень