Безкоштовно з усіх стаціонарних і мобільних телефонів в Україні

Складська логістика — що це?

Організація прибуткового бізнесу неможлива без належного зберігання товарів у спеціально відведеному місці. Таке приміщення повинно бути технічно обладнане та пристосоване для розподілу запасів між споживачами.

Не існує універсальних правил для роботи складської системи — тільки індивідуальний підхід з урахуванням низки супутніх факторів зробить склад рентабельним і забезпечить його стабільну ефективну роботу.

Як правильно організувати логістику складу з мінімальними витратами і максимальною ефективністю ви дізнаєтеся з нашої статті.

ЩО ТАКЕ СКЛАДСЬКА ЛОГІСТИКА: ПОНЯТТЯ, ЗАВДАННЯ ТА СУТНІСТЬ

Склад — це спеціалізоване приміщення для приймання, обробки, складування та розподілу вантажів. Навіть сучасні складські споруди великого об’єму потребують розумного управління.

Потрібно контролювати стан запасів і власне процес складування. Професійне управління складом є необхідним, щоб потрібні товари завжди були в наявності, а запаси не псувалися і не залежувалися надто довго. До того ж складський контроль гарантує, що вантажі будуть вчасно доставляти на склад і так само своєчасно звідти відправляти. Усі ці завдання виконує логістика складських приміщень.

Складська логістика (СЛ) — техніка управління товарними запасами підприємства, їхній облік і розумний розподіл. Це складова частина процесу доставки вантажу до споживача, тому вона тісно пов’язана з транспортною логістикою.

Є кілька різновидів складських споруд, які відрізняються за призначенням та іншими характеристиками:

  • виробничі склади, на яких зберігають готову продукцію;
  • транзитні, де товар зберігається як на перевалочній базі;
  • митні;
  • сезонні — для зберігання в певну пору року;
  • резервні — там зберігаються запаси на випадок надзвичайних ситуацій;
  • роздрібні склади торгових компаній;
  • комерційні склади загального призначення.

Логістика залежить насамперед від призначення складських приміщень, їхнього розміру та специфіки товару. Методи управління і контролю мають індивідуальні особливості, але підпорядковуються загальним вимогам до функціональності та ефективності конкретного складу.

ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ СКЛАДУ

Сучасний склад — складна й багатофункціональна технічна споруда, яка складається зі взаємопов’язаних елементів і має специфічну структуру.

Перелічимо основні функції складу:

  1. Перетворення виробничого продукту на споживчий відповідно до потреб і замовлень клієнтів. Розподільна логістика передбачає орієнтування співробітників складу в усьому різноманітті наявних товарів і знання особливостей кожної позиції.
  2. Власне зберігання (складування). За рахунок цієї функції вирівнюється тимчасова різниця між виробництвом продукції та її споживанням і забезпечується безперервність виробничого процесу. Окрім цього, багато товарів є сезонними — де ще їх зберігати до потрібного часу, як не на обладнаному складі.
  3. Транспортування вантажів. Товари надходять на склад і відправляються зі складу — у транспортній логістиці цей пункт не оминути.
  4. Унітизація вантажів — функція, яка скорочує витрати замовників, котрим потрібні партії нестандартного обсягу. Унітизація — це об’єднання декількох замовлень в одне з метою оптимізації витрат.
  5. Надання супутніх послуг — фасування, завантаження, розпаковка для роздрібного продажу, перевірка функціональності приладів і техніки, збірка та передпродажна обробка продукції.
  6. Що більш продумано й ефективніше організована СЛ, то меншими є витрати на зберігання, доставку та підготовку товару до реалізації. При професійній складській логістиці у виграші залишаються всі — і виробник, і посередник, і споживач. Саме тому далекоглядні компанії приділяють так багато часу організації роботи складу та управлінню ним.

Складування потребують не тільки крупні бізнесмени, а й новачки.

Наведемо приклад:

Молода компанія з виробництва картонної упаковки виходить на новий рівень розвитку й збільшує потужності. Зберігати такий обсяг продукції у підсобних приміщеннях цеху складно та небезпечно — там немає умов для належного зберігання готових виробів. Що робити власнику бізнесу? Найдоцільніший варіант — співпрацювати з фірмою, яка надає професійні складські послуги за принципом аутсорсингу*.

Аутсорсинг — передача непрофільної функції компанії сторонньому підряднику для її здійснення на професійному рівні.

Саме для нових і невеликих компаній може бути дуже важливо орендувати склад за системою аутсорсингу, адже у великих підприємств із багаторічною історією вже налагоджені логістичні процеси, і вони менше потребують послуг стороннього підрядника, у якого можна взяти в оренду склад у кілька десятків квадратних метрів.

Однак не тільки компаніям потрібні послуги аутсорсингу складу. Часто й у пересічних людей виникає потреба в цій послузі. Наприклад, на час переїзду або ремонту можна орендувати склад індивідуального зберігання речей. Також популярністю користується послуга сезонного зберігання: велосипеди, зимова (літня) гума, спеціалізоване екіпірування — усе, що займає багато місця вдома, можна передати на складський аутсорсинг.

Отже, логістика складу — актуальна галузь бізнесу, на яку є попит і яка приносить своїм власникам стабільний дохід.

СУЧАСНА СКЛАДСЬКА ЛОГІСТИКА В УКРАЇНІ — ОСОБЛИВОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Поточний стан справ на логістичному ринку України далекий від ідеального — є низка проблем, які перешкоджають розвиткові галузі. Вони спричинені як загальною економічною ситуацією в країні, так і локальними недоліками у складській сфері.

Виділимо найсуттєвіші проблеми:

  • дефіцит кваліфікованих кадрів — немає актуальних навчальних програм із теорії та практики складської справи;
  • загальний дефіцит кадрів у зв’язку з міграцією персоналу за кордон;
  • слабка інфраструктура логістики загалом;
  • застосування технологій та методик складування, які застаріли;
  • нерозуміння керівниками підприємств важливості логістики;
  • брак фахової літератури.

Найчастіше питання логістики змушені вирішувати некомпетентні в цій справі співробітники, що погіршує ситуацію. У підсумку виникають затримки з транспортуванням, вантажі губляться, псуються, стають непридатними для використання.

Приклад:

Багато виробників ігнорують етап маркування кожної одиниці продукції унікальним кодом, надалі це ускладнює ідентифікацію товару та гальмує доставку до споживача.

Трапляється і так, що розширення виробництва та збільшення ринку збуту жодним чином не відображається на стані складської логістики підприємства. Завдання зберігання і транспортування продовжує виконувати той же штат працівників, тоді як є необхідність у додатковому наборі персоналу. Це призводить до збільшення кількості помилок та знижує ефективність роботи.

Але, попри наявні проблеми, окреслюються тенденції до зміни ситуації, адже цього вимагає ринок. Підвищується рівень автоматизації на складах, впроваджуються сучасні цифрові технології, які мінімізують імовірність помилок і збільшують швидкість виконання робіт.

При цьому збільшується попит на професійні складські послуги, що стимулює розвиток логістичних компаній. Збільшення числа таких підприємств неминуче призведе до конкуренції, а відтак у споживача з’явиться можливість вибирати більш професійні послуги й вигідніші умови співпраці.

ЛОГІСТИКА СКЛАДУВАННЯ — 6 ОСНОВНИХ ЕТАПІВ

СЛ вимагає синхронної роботи всього підприємства. Усі процеси складської роботи повинні відбуватися злагоджено, інакше на певних етапах виникнуть затори.

Контроль поставок, приймання та розміщення вантажу, внутрішні складські роботи, підбір тари, організація простору, зберігання товарів, оформлення документації, експедирування і транспортування — усі ці завдання повинні виконуватись оперативно, чітко і професійно.

Переходимо до конкретних етапів складування. У цьому розділі ви дізнаєтесь, як організувати продуману складську логістику на прикладі комерційного складу універсального профілю.

ЕТАП 1. РОЗРАХОВУЄМО КІЛЬКІСТЬ СКЛАДІВ

Професійна організація складської справи передбачає підготовку потрібної кількості приміщень залежно від виду та обсягу товару. Якщо площі буде недостатньо, зростуть транспортні витрати, та й умови зберігання будуть віддалені від ідеальних.

Однак і зайва кількість приміщень призводить до перевитрати коштів, необхідних для повноцінного функціонування складських мереж.

Висновок: розрахунком кількості складів повинні займатися професійні логісти. Тільки вони можуть точно визначити, яка площа повністю задовольнить потреби підприємства та не призведе до додаткових витрат.

ЕТАП 2. ВИЗНАЧАЄМО РОЗТАШУВАННЯ СКЛАДУ

Від місця розташування складу багато в чому залежить його рентабельність. Вдалий вибір місця знижує витрати на транспортування.

Ідеальний варіант — розташування поруч із підприємством, але це не завжди технічно можливо.

Також бажано, щоб було кілька взаємозамінних маршрутів до складу і до місць доставки товару.

ЕТАП 3. ЗАКУПОВУЄМО ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ СКЛАДУ

Сучасне і нове високотехнологічне обладнання по замовчуванню коштує дорожче, аніж яке вже було у вжитку, але воно окупає витрати, якщо склад використовується на постійній основі.

Вибором і покупкою устаткування повинні займатися фахівці — вартість не завжди є визначальним фактором.

ЕТАП 4. РОЗРОБЛЯЄМО СИСТЕМИ СКЛАДУВАННЯ

Попередня розробка системи істотно зменшує витрати підприємства. Заздалегідь розробивши технологію розміщення і розподілу продукції, ви скорочуєте час на подібні операції у майбутньому.

Знадобиться також навчання персоналу ефективного управління складськими процесами.

ЕТАП 5. ПІДБИРАЄМО ПЕРСОНАЛ

Укомплектований професійними виконавцями штат — гарантія стабільної і продуктивної роботи складу. Якщо керівник буде постійно зайнятий організацією та контролем роботи персоналу, йому ніколи буде займатися своїми прямими обов’язками — управлінням.

Далекоглядне керівництво будує процеси таким чином, щоб вони працювали самі по собі, як механізм, який потрібно лише запустити в роботу.

ЕТАП 6. ЗДІЙСНЮЄМО КОНТРОЛЬ

Контроль і аналіз логістики — найважливіший етап процесу.

Не існує досконалих систем управління, тому час від часу необхідно перевіряти рентабельність і швидкодію складської логістики. Вчасно внесені невеликі корективи позбавлять компанію від дорогих реорганізацій у майбутньому.

ЯКОЮ ПОВИННА БУТИ СКЛАДСЬКА ЛОГІСТИКА КОМПАНІЇ

Головні критерії є очевидними — ефективність виробничих процесів і рентабельність складського приміщення.

Інші ознаки професійної і налагодженої роботи:

  • точність — якщо товар має бути відвантажено/розміщено в певний час, жодних затримок не повинно бути;
  • гарантія збереження продукції — це стосується як товарів, які швидко псуються, так і вантажів, котрі вимагають підвищеної акуратності при поводженні з ними;
  • наявність спецтехніки для внутрішнього транспортування, вантажно-розвантажувальних робіт, доставки товару;
  • наявність досвідчених і кваліфікованих співробітників, котрі швидко й ефективно вирішують проблеми, які виникають;
  • продуманий контроль і облік — усі папери та цифрові архіви зберігаються в ідеальному порядку.

І ще один момент: складська логістика — лише частина виробничого циклу підприємства. Бездоганна робота всієї системи забезпечується шляхом продуктивної взаємодії усіх її складових елементів.

АУТСОРСИНГ У СКЛАДСЬКІЙ ЛОГІСТИЦІ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ПЕРЕВАГИ

В Україні є чимало логістичних компаній, але далеко не всі фірми забезпечують належну якість послуг. Проте завжди є варіанти вибору.

Для багатьох підприємств вигідніше не організовувати СЛ самостійно, а користуватися послугами сторонніх компаній. Не кожен бізнес може дозволити собі утримувати величезний склад з автопарком спецтехніки, але в спеціалізованих логістичних організацій такі можливості завжди є.

Між іншим, саме наявність власної техніки та спеціального обладнання — найважливіший критерій вибору партнера на аутсорсингу.

Аутсорсингова компанія у сфері складської логістики забезпечить безперешкодний доступ до орендованого складу в будь-який час, а також подбає про безпеку власне приміщення: унеможливить виникнення пожежі, доступ сторонніх осіб і зловмисників.

Інші важливі показники:

  • наявність гарантій — чи зобов’язується компанія доставляти товар цілим і точно в зазначений у договорі час: такі пункти говорять про відповідальність постачальника послуг і серйозне ставлення до справи;
  • наявність страховки — важливо, щоб логістична компанія застрахувала свою відповідальність за зберігання і транспортування вантажу;
  • готовність працювати з нестандартними продуктами та маршрутами — професіоналів не лякають нестандартні завдання;
  • позитивні відгуки — у професійному середовищі всі компанії на видноті, якщо у вашого потенційного партнера були проблеми й конфлікти із замовниками, ви про це обов’язково дізнаєтесь.

Та пам’ятайте, що передача зобов’язань стороннім особам не звільняє вас повністю від контролю за логістичним процесом. Навіть якщо виконавець надає повний комплекс послуг «під ключ» — ви маєте повне право оцінити ефективність і якість його роботи на кожному етапі.

ВИСНОВОК

Складська логістика — це ефективний облік, надійне зберігання і продуманий розподіл продукції на складі. Оптимізація системи логістики сприяє розвиткові компанії і підвищує прибутковість бізнесу.

У низці випадків логістику вигідніше й безпечніше передати на аутсорсинг професійної компанії. Але позитивний результат від такого рішення повністю залежатиме від правильного вибору постачальника послуг.